Kalendarium
26.07 - 05.08.2018

Bośnia

Podróż do serca Bałkan

Skaliste, majestatyczne góry, czyste, turkusowe rzeki, wodospady i tajemnicze doliny, czyli wszystko to, co tak charakterystyczne jest dla niezwykłego krajobrazu Bośni i Hercegowiny - bałkańskiego tygla narodów. Wciąż nieodkryte przez motocyklistów przełomy rzek oraz górskie trasy w połączeniu z prawdziwym bałkańskim klimatem sprawiają, że chce się tu zostać na dłużej. Ze względu na bliskość Wybrzeża Adriatyku, nie omieszkamy również zwiedzić jego perły, znanego wszystkim Dubrownika. Bośniacki niezbędnik, czyli wyprawa do serca Bałkan.

Szczegółowe informacje

Data Miejsca Cena Lokalizacja
26.07 - 05.08.2018 0 / Nieograniczony Darmowe
Bośnia
Sarajewo, Bośnia i Hercegowina
Nie przyjmujemy już rejestracji na to wydarzenie
    • Simple Item 6
    • 1

Mapa wyjazdu

Trasa

Dzień 1

Rano, opuszczając Banja Lukę, jedziemy w stronę miejscowości Jajce malowniczym kanionem rzeki Vrbas. Podczas wojny Jajce prawie całkowicie zostało obrócone w ruinę. Nim odjedziemy, zobaczymy jeszcze znany wodospad mieszczący się nieopodal starówki.

Kolejnym punktem na trasie, jest droga prowadząca od Kupres – najwyżej położonej wsi w tej części Bośni – aż do Livno. Tutejsze krajobrazy są atrakcją samą w sobie. Z obu stron otaczają nas rozległe trawiasto-skaliste przestrzenie płaskowyżu, zewsząd otoczone przez góry. Ciekawostką są pojawiające się w tych okolicach dzikie konie.

Nim dotrzemy do miejscowości Imotski, przejedziemy wzdłuż największego sztucznego jeziora Bośni – Busko Jezero. Niedługo po przekroczeniu granicy bośniacko-chorwackiej, przybędziemy w okolice jednego z najbardziej niezwykłych jezior na świecie – Modro Jezero. Jak sama nazwa wskazuje, kolor wody ma niespotykaną błękitną barwę. Pływanie jak najbardziej dozwolone!

Dzień 2

Choć kilometrów nie jest zbyt wiele, nie będziemy się nudzić. Po śniadaniu ruszamy w stronę Makarskiej, z której to udamy się bezpośrednio na szczyt Góry św. Jerzego – Sveti Jure.
    Każdy szanujący się motocyklista, będąc w Dalmacji, powinien wjechać na Sveti Jure, najwyższy szczyt znajdujący się w Parku Przyrodniczym masywu górskiego Biokovo. Ten 23 - kilometrowy odcinek zaczyna się na wysokości 325 m n.p.m., a kończy na wysokości 1762 m n.p.m.

Bo obiedzie pokonujemy fragment Magistrali Adriatyckiej i zatrzymujemy się w Neum (Bośnia i Hercegowina), gdzie resztę dnia spędzamy na plaży.

Dzień 3

Ten dzień rozpoczynamy z przytupem, jadąc do Wodospadów Kravica. Wodospady rozciągają się na ponad 100 m szerokości, a spadek wody dochodzi do 25 m. Kąpiel w zimnych wodach Wodospadów Kravica to prawdziwe zbawienie w upalne dni.

Nie czekając dłużej ruszamy w stronę miejscowości Blagaj, znanej przede wszystkim jako miejsce, z którego wypływa rzeka Buna i gdzie znajduje się klasztor Derwiszów. Kolejnym przystankiem Jest Mostar.

O wyjątkowości Mostaru stanowić może jego położenie nad szmaragdową, płynącą w głębokim, kamienistym korycie rzeką, pomiędzy porośniętymi skąpą roślinnością, białymi, skalistymi wzgórzami. To właśnie tutaj znajduje się, znany na całym świecie, Stary Most tak często pojawiający się na okładkach wielu przewodników.

Późnym popołudniem, jadąc między innymi malowniczym Kanionem Neretwy, mijając urocze miasteczko Konjic położone wśród pokrytych roślinnością górskich szczytów, docieramy do Sarajewa – europejskiej Jerozolimy.

Dzień 4

Atrakcjami czwartego dnia wyprawy są przede wszystkim trasy. Zaczynamy do drogi M18 prowadzącej do miejscowości Foca. Przebyte kilometry będą zaledwie przedsmakiem drogi M20, zwanej wśród motocyklistów Autostradą do Nieba. Wspaniały asfalt, liczne zakręty, tunele i strome zbocza sprawiają, że przejazd, tym jeszcze niepopularnym wśród turystów szlakiem, stanowi niezapomniane przeżycie.

Na trasie do Dubrownika przejeżdżamy jeszcze przez Trebinje, znane przede wszystkim z kamiennego mostu Arslanagicia.

Wieczór spędzamy w Dubrowniku, zwanego „Perłą Adriatyku”. Wszystkie najważniejsze atrakcje Dubrownika znajdują się w ścisłym centrum, dlatego zwiedzanie miasta jest łatwe i przyjemne. Stare miasto oddzielają fortyfikacje miejskie, będące najlepiej na świecie zachowanym obiektem tego typu.

Dzień 5

Zaraz po śniadaniu ruszamy z powrotem w stronę Bośni i Hercegowiny, by następnie przekroczyć granicę z Czarnogórą. Naszym głównym celem jest Durmitor, czyli przejazd trasą położoną w jednym z wyższych pasm Gór Dynarskich w Czarnogórze.

Na próżno szukać tu straganów i dużych grup motocyklistów. Trasa jest niemal zawsze pusta, trudno tu spotkać jakichkolwiek turystów. To wszystko sprawia, że przejazd tą trasą można zaliczyć do przeżyć niemal mistycznych.

Nocleg zaplanowany jest w miejscowości Foca.

Dzień 6

Nasz wyjazd powoli zbliża się ku końcowi. Ostatniego dnia w Bośni i Hercegowinie znów możemy cieszyć się urokami trasy M18. Dłuższy postój zaplanowany jest w miejscowości Travnik, którego nazwa pochodzi od bujnie rosnącej trawy po obydwu brzegach Lasvy.

Po południu docieramy ponownie do Banja Luki, gdzie możemy nadrobić wszystkie zaległości związane ze zwiedzaniem miejscowości.

Mapa wyprawy

wyprawy motocyklowe, podróże motocyklowe, trasy motocyklowe, wycieczki motocykle

Jakub Dygnas

Założyciel RDTours.pl. Na motocyklach zaczął jeździć już w wieku 7 lat. Teraz zajmuje się tym profesjonalnie.

Zamiłowanie do jazdy motocyklem zrodziło się dawno temu. Zwabiony dziewiczą przyrodą i obezwładniającą magią fiordów podczas swoich pierwszych wypraw kierowałem się przede wszystkim na północ Europy. W końcu przyszedł czas na zupełnie inny klimat. Wtedy własnie pojawiły się Bałkany, których kulturą i historią zostałem absolutnie oczarowany. Niegasnące pragnienie odkrywania nowych miejsc, nie pozwala mi zatrzymać się w miejscu. Wciąż poszukuję nowych kierunków, doskonałych na zrealizowanie niezapomnianych wypraw motocyklowych.

Nasz zespół
    • 6

Relacja z wyjazdu

Bośnia 2017

Relację z naszej ostatniej wyprawy do Bośni znajdziesz na naszym blogu.

Relacja z wyprawy

Podstawowe zasady

Nasze doświadczenie pozwoliło nam wypracować kilka podstawowych zasad, które obowiązują podczas każdego wyjazdu!