Kalendarium
20.07 - 29.07.2018

Rumunia

W poszukiwaniu Vlada Draculi

Prawdziwa gratka dla motocyklistów zakochanych w przełęczach. Trasa prowadzi najpiękniejszymi, najbardziej spektakularnymi drogami Rumunii. Nie zapominamy jednak o najważniejszych atrakcjach, dzięki czemu poznamy kulturę i odnajdziemy źródło różnorodności, z której znany jest ten kraj. Rumuński Niezbędnik, czyli wszystko to, co trzeba zobaczyć, co tworzy dobrą opowieść.

Szczegółowe informacje

Data Miejsca Cena Lokalizacja
20.07 - 29.07.2018 -5 / Nieograniczony Darmowe
Rumunia
Bukareszt, Rumunia
Nie przyjmujemy już rejestracji na to wydarzenie
    • Simple Item 6
    • 1

Mapa wyjazdu

Trasa

Dzień 1

Wyruszamy z Satu Mare. Nie poczujemy tu prawdziwej atmosfery Rumunii. To miasto ma jednak zupełnie inny atut – austro-węgierską starówkę oraz warty uwagi „Szatmarski Manhattan”.

Trasę rozpoczynamy od przejazdu przez wieś Certeze znaną przede wszystkim z bogatej kultury – szczególnie chętnie eksponowanych strojów oraz tradycyjnego budownictwa. Przepiękne, kwieciste, rozkloszowane spódnice są tutaj normą.

Droga poprowadzi nas przez urokliwą Przełęcz Huta, z której już niedaleko do Sapanty, miejsca gdzie znajduje się Wesoły Cmentarz – wyjątkowa, na skalę światową, nekropolia. Jest to miejsce, gdzie do tematu śmierci podchodzi się w sposób pogodny, a nawet żartobliwy.
    Jeszcze krótki przystanek w miejscowości Barsana, aby zwiedzić prawosławny kompleks klasztorny i już mkniemy w stronę Przełęczy Proslop.

Przełęcz Prislop jest wyjątkowo malowniczym miejscem. Uznawane przez wielu za najpiękniejsze miejsce w Karpatach. To jednak nie koniec niesamowitych dróg i wymagających, szybkich zakrętów. Nim dojedziemy na miejsce noclegu, będziemy cieszyć się wszystkimi urokami Przełęczy Mestecanis.

Dzień 2

Pierwszym istotnym punktem tego dnia jest przejazd przez Przełęcz Ciumarna – imponującą, pełną zakrętów drogę w większości zalesioną. Na jej szczycie znajduje się osobliwy pomnik wysoki na 7 m – rozłożona dłoń.

Stąd już niedaleko do Klasztoru Sucevita – najpiękniejszego spośród bukowińskich malowanych klasztorów obronnych.

Nocleg zaplanowany jest niedaleko miasta Piatra Neamt. Udajemy się tam drogą 15B oraz 15, biegnącą wzdłuż imponującego Zalewu Bicaz powstałego w wyniku wybudowania potężnej Zapory Bicaz. Kręta droga prowadząca przez okoliczne wsie stanowi doskonałe zwieńczenie dnia.

Dzień 3

Ruszamy z samego rana bez zbędnego ociągania się, by przez Wąwóz Bicaz przejechać zanim pojawią się tam tłumy zmotoryzowanych turystów. Po obu jego stronach pionowe ściany skalne wznoszą się na wysokość 300-400 m. Przejazd wąwozem robi na każdym niesamowite wrażenie.

Przystanek zaplanowany jest niewiele dalej. Pokonując wąską, górską drogę docieramy do Jeziora Czerwonego. Grzechem byłoby nie zatrzymać się i nie zjeść kurtoszkołacza. Jezioro Czerwone powstało w wyniku osunięcia się zbocza górskiego.

Późnym popołudniem przybywamy do niesamowitego miasta – Sighisoary, zwanego miastem-muzeum. Znajduje się tu bez wątpienia jeden z najlepiej zachowanych średniowiecznych zespołów miejskich w Europie Środkowo-Wschodniej. Nocując w samym centrum starego miasta, do późnych godzin będziemy chłonąć atmosferę tego magicznego miejsca.

Dzień 4

To jest najkrótszy dzień naszego wyjazdu, więc nie musimy się nigdzie spieszyć.
    Pierwszym przystankiem jest miejscowość Viscri. Tutaj interesuje nas dobrze zachowany, ładny kościół warowny z końca XII w. wpisany na Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.

Niewiele dalej znajduje się Twierdza Rupea. Potężne ruiny znajdują się na bezleśnym wzgórzu usytuowanym na północny-wschód od miasteczka o tej samej nazwie.

Zanim pojawimy się w Braszowie, czeka nas zwiedzanie Grodu Prejmer – miniwioski wyposażonej we wszystkie budowle i urządzenia umożliwiające prowadzenie w miarę normalnego życia podczas najazdu wroga.

Popołudniem dojeżdżamy do naszego miejsca noclegowego w Braszowie. Braszów jest jednym z najpiękniejszych miast Rumunii, bogatym w cenne zabytki. Tutejsza saska starówka przyciąga przybyszów z całego świata.

Dzień 5

Na ten dzień czekają wszyscy! Rozpoczynamy od zwiedzania zamku w Bran, który przez wiele lat był promowany jako niegdysiejsza siedziba legendarnego Vlada Drakuli. Ta informacja jednak niewiele ma wspólnego z prawdą.
    Wspaniałą trasą 73 (równy asfalt, góry, niesamowite widoki, szybkie zakręty) podążamy w stronę Curtea de Arges, gdzie mieści się wspaniała cerkiew mistrza Manole, będąca perełką architektury sakralnej tej części Europy.

Ruszamy na północ w stronę doskonale znanej wśród motocyklistów drodze Transfogaraskiej! Zanim jednak wjedziemy na wyczekiwaną trasę, zjemy obiad u stóp ruin Twierdzy Poienari – rzeczywistej siedzibie Vlada Drakuli.

Droga Transfogaraska urzeka rozmaitością, barwami, bogactwem flory i fauny oraz krajobrazami niczym z bajki. 151 km czystej radości na wysokości dochodzącej do 2034 m n.p.m!
    Nocleg zaplanowany jest w samym centrum uroczego Sybina.

Dzień 6

Dziś przede wszystkim liczy się droga. Zaczynamy od przejazdu Przełomem Czerwonej Wieży. Wąwóz ten, łączący Siedmiogród z Wołoszczyzną, już od starożytnych czasów stanowił ważny szlak komunikacyjny.

Ekscytująca, dzika, niebezpieczna, zwana niegdyś przez pasterzy Diabelską Ścieżką, Przełęcz Transalpina jest niezwykła nie tylko dlatego, że jest to najwyższa droga w Rumunii (2145 m n.p.m.). Góry Parang i ich okolice to miejsca owiane tajemnicą. Legendy głoszą, że Transalpina była ścieżką olbrzymów. Na szczycie przełęczy zjemy tradycyjną polentę i kilka innych lokalnych przysmaków. Będziemy mieli dużo czasu by nacieszyć się tą wyjątkową na mapie Europy drogą.

Dzień 7

Powoli kończymy naszą podróż po Rumunii. Do Oradei jedziemy mało znaną drogą 1R. Kręta trasa prowadzi zapomnianymi przez świat górskimi wioskami. Nie obejdzie się bez wzmożonej uwagi wynikającej z pojawiających się często na drodze koni oraz krów.

Naszym ostatnim punktem w Rumunii jest Oradea. Za czasów monarchii austro-węgierskiej w śródmieściu Oradei powstała wspaniała zabudowa wzorowana na wiedeńskiej secesji. Dzięki temu miasto zyskało niepowtarzalny urok.

Mapa wyprawy

wyprawy motocyklowe, podróże motocyklowe, trasy motocyklowe, wycieczki motocykle

Jakub Dygnas

Założyciel RDTours.pl. Na motocyklach zaczął jeździć już w wieku 7 lat. Teraz zajmuje się tym profesjonalnie.

Zamiłowanie do jazdy motocyklem zrodziło się dawno temu. Zwabiony dziewiczą przyrodą i obezwładniającą magią fiordów podczas swoich pierwszych wypraw kierowałem się przede wszystkim na północ Europy. W końcu przyszedł czas na zupełnie inny klimat. Wtedy własnie pojawiły się Bałkany, których kulturą i historią zostałem absolutnie oczarowany. Niegasnące pragnienie odkrywania nowych miejsc, nie pozwala mi zatrzymać się w miejscu. Wciąż poszukuję nowych kierunków, doskonałych na zrealizowanie niezapomnianych wypraw motocyklowych.

Nasz zespół
    • 6

Relacja z wyjazdu

Rumunia 2017

Relację z naszej ostatniej wyprawy do Rumunii znajdziesz na naszym blogu.

Relacja z wyprawy

Podstawowe zasady

Nasze doświadczenie pozwoliło nam wypracować kilka podstawowych zasad, które obowiązują podczas każdego wyjazdu!